Lähiseutuni
paikkakunnista Mäntsälä, Tuusula, Hausjärvi, Nurmijärvi ja Loppi ovat vanhoja
pitäjiä, joilla on vanhat kirkot ja kirkonkylät. Näille seuduille on vuosisatojen kuluessa muodostunut kirkon kautta kulkevia
kylänraitteja. Elämä muovautui sen mukaan, että kylän keskellä oli kirkko.
Pitäjän muille kylille kirkonkylä oli erikoisasemassa – kaikki tunsivat
kirkonkylän ja oman pitäjän kirkon siluetin. Aikana, jolloin muut rakennukset
olivat lähinnä pieniä puutaloja, oli korkeimman mäen päällä kohoava suuri
rakennus torneineen katseen vangitseva näky. Olenkin pohtinut, mikä on ollut
kirkon – siis rakennuksen, ei koko kristillisen kirkon – merkitys ihmisten
elämässä ja ajatuksissa. Kirkko yleisesti on tietenkin merkittävä tekijä koko
Euroopan historiassa, mutta abstrakti mahti ”tuolla jossain” vaikuttaa toisella
tavalla kuin siitä jatkuvasti sekä pyhänä että arkena muistuttava jylhä
taideteos.
Olisi
mielenkiintoista verrata näiden vanhojen pitäjien uskonnollista kehitystä
siihen, millaista elo oli rautatien varren uusilla paikkakunnilla, Riihimäellä,
Hyvinkäällä, Järvenpäässä ja Keravalla, ennen kuin ne saivat kirkkonsa ja
niiden hengellinen elämä vakiintui. Suuria muutos- ja murrosvaiheita tutkiessa
on hyvä kiinnittää huomiota siihen, mitä ihmiset kaipasivat. Kun yhteisöt
hajosivat ja uusia rakennettiin, millaisia niistä rakennettiin, kun ne
puhtaalta pöydältä tehtiin? Kun uusia paikkakuntia muodostui, millaisia
ajatuksia oli ihmisillä, jotka niitä rakensivat?
Harvaan
asutulle alueelle kylien laitamille rakentuneet asemankylät ovat malliesimerkki
siitä, kuinka uusi yhteisö syntyy. Vanhojen pitäjäläisten suvut ovat asuneet
seudulla iät kaiket ja he ovat kasvaneet osaksi monimutkaisia sosiaalisia
verkostoja, joihin he voivat tukeutua. Asemankyläläiset eivät kuuluneet
maaseudun traditionaalisiin yhteisöihin. Heitä ei haluttu ottaa
virallisestikaan seurakuntalaisiksi, sillä aikana ennen nykyistä
sosiaalivaltiobyrokratiaa oli vieras ajatus, että epämääräinen ”julkinen valta”
olisi vastuusta ihmisistä. ”Kunnalliset palvelut” kytkeytyivät siihen, että
autettavat henkilöt tunnettiin henkilöinä ja he kuuluivat samoihin piireihin,
joissa koko elämä elettiin muutenkin. Tuttujen, jopa kaukaisten tuttujen mutta
yhtä kaikki tuttujen, auttaminen on luonteeltaan eri asia kuin verojen
maksaminen, niiden kanto pääkaupunkiin ja sanomalehdestä mahdollisesti saatava
usko siihen, että niitä käytetään hyvin.
Kun
uudet paikkakunnat rakennettiin, samalla rakennettiin myös niiden sosiaaliset
verkostot. Mutta samaan tapaan kuin entisistä yhteisöistään irti repäistyt
ihmiset tarvitsivat uuden yhteisön johon kuulua, vaikuttaa siltä, että
perinteisestä kirkon yhteydestä irtaantuneet kokivat tärkeäksi, että heillä oli
kirkko ja uskonto. Uusia kirkkoja rakennettiin ja Sanaa levitettiin – sille oli
tarve. Ihmettelin aikoinaan ystävälleni (terveiset Paulille), että miksi
ateistiset ja kirkonvastaiset bolševikit käyttivät kristillistä retoriikkaa.
Uuden, uljaan maailman jo sarastaessa Lenin esitettiin ”johtajaksi Jumalan
armosta”. Ystäväni vastasi tähän, että jotkut ihmiset tarvitsivat sitä Jumalan
armoa. Tämän ymmärtämisessä piilee suuri viisaus. Vallankumouksen ja
sisällissodan kaaoksessa tarvitaan uskoa ja toivoa, turvaa. Kirkot voi purkaa
ja uskonnon kieltää, mutta ihmisten tunteet ja tarpeet tulevat aina olemaan
ihmisten tunteita ja tarpeita.
Uudessa
yhteisössä, jonka hengellinen elämä rakennetaan alusta, saa lahkolaisuus
helposti sijaa. Jos ei ole traditioita, niiden varaan ei voi rakentaa. Niinpä
pitää muotoilla hyvä, oikea ja puhdas oppi. Jos kirkko ei tule heti mukaan, kun
yhteisöä perustetaan, maallikkoliikkeet ja puritanismi ovat luonnollinen
seuraus. Traditionaalisessa Euroopassa toisinaan ihmetellään amerikkalaisten
uskonkiihkoa, fundamentalismia ja kalvinistista barbaarisuutta. En malta olla
toteamatta, että tietenkin – Amerikkahan
on perustettu. Sen perustivat sekalainen joukko ihmisiä, jotka tarvitsivat
Jumalaa. Ruotsalaiset toivat Suomeen mukana katolisen kirkon, joka sai juurtua
satojen vuosien ajan ja sitten taas vuosisadan ajan kehittyä luterilaiseksi
kirkoksi. Amerikkalaiset eivät saaneet kirkkoa mukanaan, he perustivat ne itse.
Ja sen huomaa.
Ennen
kuin Suomen ensimmäinen rautatie valmistui vuonna 1862, nykyinen Hyvinkään
keskusta oli viiden kilometrin päässä sijaitsevan Hyvinkäänkylän ulkoniittyjä.
Rautatie kulki Nurmijärven ja Hausjärven kuntien rajaa pitkin eikä tullut
yhteenkään pitäjien kylistä. Hyvinkää oli Helsinki–Hämeenlinna-radan
puolenvälin asema, jossa juna pysähtyi pidempään ja täytti halkokuormansa.
Pieneen asemakylään alkoi kehittyä teollisuutta, ja 1800-luvun lopussa
asemantienoo alkoi toden teolla kasvaa. Paikallishistoriikin mukaan vaikuttaa
siltä, että herätysliikkeet olivat suosittuja. Hyvinkää kärsi tyypillisistä
juurettomuuden oireista, kun eri puolilta pakkautuneet ihmiset ryyppäsivät ja
tappelivat – historiikki kuvaa Hyvinkään kaupungin varhaisvaihetta ”villiksi
länneksi”. Paikkakunta oli hedelmällistä maaperää Jumalan sanalle, joka ensiksi
löysi paikalle evankelisen liikkeen muodossa. 1910-luvulla perustettiin
Hyvinkään seurakunta ja evankelinen liike hiipui.
Olivatko
herätysliikkeet suosittuja myös muualla Nurmijärvellä? Kerrotaanko Hyvinkään
historian osalta herätysliikkeistä paljon vain siksi, että muutakaan ei ollut,
vai oliko liikkeillä suurempi jalansija syrjäkylällä kuin kirkonkylällä? Voisin
kuvitella, että oli, mutta en ole tutkinut asiaa. Samaan aikaan, kun
syrjäkylällä kasvoi tuleva Hyvinkään kaupunki, kirjailija Aleksis Kivi
kirjoitti pitäjän keskiseuduille sijoittuvan romaanin, josta saa käsityksen,
että herätysliikkeistä oltiin tietoisia, mutta ne olivat erikoinen asia. Seitsemän veljeksen lopuksi Juhani
kääntyy körttiläiseksi. Kiven romaanissa herätysliikehdintää siis oli pitäjän
rintamaillakin – mutta muut pitäjäläiset kummastelevat Juhanin päätöstä, mistä
saa kuvan, että eivät ne suuressa suosiossa olleet.
Miksi
olisivat olleetkaan? Nurmijärveläisillä oli oma kirkkonsa, jossa he olivat
vanhastaan käyneet. Hyvinkääläiset eivät oikein kuuluneet minkään kirkon
vaikutuspiiriin ja olivat niistä kaukana. Hyvinkää alkoi lipua
valtavirtaluterilaisuuden helmoihin, kun rautatieasemalla järjestetyistä
kirkonmenoista päästiin vuonna 1896 (melkein) oikeaan kirkkoon.
Paikkakuntalaisten rakentama rakennus vihittiin tuolloin rukoushuoneeksi ja
kirkoksi vasta 1978, mutta se oli hieno rakennus ja sitä kutsuttiin sen arvolle
sopivasti ”Hyvinkään kirkoksi”. Vaikka Hyvinkää sai oman kirkon, piti vielä
erikseen ponnistella että saatiin joku sinne jumalanpalveluksia pitämään.
Emäseurakunnasta ei usein keretty toimittamaan pitäjän laitamien kirkonmenoja,
joten hyvinkääläiset joutuivat odottamaan, että Suomen luterilainen kirkko
tulisi sinne, minne kirkkorakennus oli jo tullut. Kun niin lopulta kävi,
seurakunnan toiminnasta tuli hallitsevaa ja herätysliikkeet alkoivat painua
enemmän taka-alalle.
Kirkonvastaiset
katsovat, että kirkko ja uskonto ovat ihmisten sumuttamista ja johtamista
harhaan. Hyvinkään historiaa lukemalla tulee päinvastainen tunne. Ihmiset etsivät
jotakin, he haluavat tulla kosketuksiin jonkin itseään suuremman kanssa. Kun
luterilaisen kirkon aika ei riitä hyvinkääläisille, he perustavat oman
kirkkonsa. Perustiko luterilainen kirkko Hyvinkäälle seurakunnan saadakseen
alueen valtaansa ja kontrolliinsa? Ei, vaan hyvinkääläiset perustivat itse
itselleen seurakunnan saadakseen Sanan osakseen. Suomen kirkko tuli
Hyvinkäälle, kun se pystyi sinne tulemaan ja kun sen oli mielekästä tulla.
Mutta Sana saapui Hyvinkäälle, koska hyvinkääläiset olivat sen tarpeessa.
Hyvinkään vanha kirkko |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti