sunnuntai 10. tammikuuta 2016

Köyhää väkeä

Helsingin Sanomien yleisönosastossa julkaistiin perjantaina kirjoitus, joka pani miettimään, mitä köyhyys on – ja mitä pahaa siinä on. Kirjoittaja oli jonottanut kymmenen vuotta, ennen kuin hän oli päässyt asumaan nykyiseen asuinpaikkaansa, Helsingin Kalasatamaan. Hän kertoo, että siihen hänellä oli sairaanhoitajan tuloillaan varaa, mutta ihmettelee, kenellä on varaa asua Helsingin uusilla asuinalueilla Vallilan konepajojen luona, Töölössä, Keski-Pasilassa, Jätkäsaaressa ja Kalasatamassa. Kirjoittajan mukaan sairaanhoitajan tuloilla se ”ei ole mitenkään mahdollista”. Hyväksyn väitteen, vaikka jäänkin ihmettelemään, miten se kirjoittajan osalta oli mahdollista.

Suurista tuloeroista voi mielestäni aiheutua ongelmia. Jos yhteiskunnan sosiaalinen koheesio järkkyy ja hajoaa, epäluottamus ja katkeruus lisääntyvät, voi köyhien ja rikkaiden vastakkainasettelu haitata vakavasti yhteiskunnan toimintaa ja ihmisten viihtyvyyttä. En halua eristettyjä, rikkaiden asuinalueita ja hökkelikyliä Suomeen.

Kirjoittaja kertoo ”kaupunkilaisena”, että hän elää kuten ”sairaanhoitajan tuloilla on varaa”. Tämä tavallisen kansan edustaja valittelee, että keskivertoihmisellä ei ole varaa elää säällistä elämää, mutta antaa ymmärtää, että jokin hämärä riistäjäryhmä luultavasti hyötyy tästäkin. Kirjoittaja tosin toteaa, että ei itse elä erityisen askeettisesti:
”Toki voi aloittaa yksiöstä ja asua ahtaasti. Voi olla matkustelematta ja muutenkin nuukailla joka asiassa, mutta antaako tämä kuluttamiseen ja elämyshakuiseen kulttuuriin sitoutunut yhteiskunta siihen mahdollisuuksia? Ympäristön paineet voivat olla todella kovat.”
Jos olen nyt ymmärtänyt oikein, tämä tavallisen kansan edustaja asuu uudessa ja ei-ahtaassa asunnossa Helsingin kantakaupungissa. Hänellä on vakituinen työ ja hän matkustelee. Hän ei nuukaile joka asiassa, vaan kuluttaa ja elää elämyshakuista elämää. Ja harmittelee sitä, että jollakin on vielä enemmän. On se vääryys ja yhteiskunta on syyllinen!

Itse en harrasta matkustelua. Elän varsin vaatimattomasti, ja uskon, että voin sanoa, etten ole sitoutunut kulutukseen ja elämyshakuisuuteen. Kulttuurimme ja yhteiskuntamme kyllä vaatii kulutusta, jota toisenlainen yhteiskunta ei vaatisi. Ennen vanhaan parin kilometrin päässä lähikylässämme oli kauppoja, joista sai vaikka mitä. Nykyään pitää mennä ruokakauppaan lähes kymmenen kilometrin päähän ja muita tavaroita varten kaupunkiin yli kahdenkymmenen kilometrin päähän. En ole saanut järjestettyä asioitani niin, etten tarvitsisi autoa. Eli kyllä, yhteiskunta ja kulttuuri vaativat jotakin. Mutta ympäristöni ei ole koskaan painostanut minua matkustelemaan. Sukulaiseni, tuttavani tai valtiovallan edustajat eivät ole vaatineet minua elämään tuhlailevammin. Jospa onkin niin, että henkilön kokema paine riippuu hänestä itsestään? Joku voi kokea kauhean stressaavana, että kaveri käy lomalla. Nyt minunkin täytyy! Sitten kun säästämään pyrkivä henkilö retkahtaa, syyllinen on yhteisö ja sen tuottama paine. Ei toki henkilö itse. Eihän se alkoholistikaan joisi, mutta kun…

On vastenmielistä ja erittäin vahingollista, että itsetarkoituksellista kulutusta ihaillaan ja tavoitellaan. Ihminen, jolla menee hyvin ja jolla on kaikki, mitä arjessa tarvitaan, mutta joka valittaa, kun jollakulla muulla jossakin taitaa olla enemmän tavaraa, on suhteellisuudentajuton, itsekeskeinen ja tylsämielinen kitisijä. Näiden näköalattomien, ajattelemattomien öykkäreiden massojen vuoksi luonnonvarojen kulutus on kestämättömällä tasolla ja koko luomakunta uhattuna. Selityksiä heiltä ei puutu – jotkut kuluttavat enemmän kuin minä ja sitä paitsi yhteiskunta ei anna muuta mahdollisuutta. Olen ajatellut, että ei kannata jatkaa samaa rataa, mutta paine on todella kova. Ja niin edespäin.

Jos köyhyys ajatellaan yksinomaan suhteellisesti, sitä ei määritelmällisesti voi ikinä poistaa. Jotkut tulevat aina olemaan köyhempiä kuin toiset. On vaarallista vaatia, että köyhyyttä pitäisi suuressa mittakaavassa vähentää, kun maapallon tilanne on mitä on. Täysin moraalitonta on nostaa ”köyhiä” ”köyhyydestä”. Ensimmäisen maailman tilanteessa se tarkoittaa, että vaaditaan, että köyhilläkin pitää olla uudet älypuhelimet, kun muillakin on. Uuden rihkaman saaminen on ihmisoikeus! Miksen mä saa, epistä! Kun ajattelee, millaiseen maailmaan ja mistä syistä YK:n ihmisoikeusjulistusta kirjoitettiin, voi kysyä, pyörivätkö sen laatijat haudoissaan...

Alkuperäisiä ihmisoikeuksia olivat sellaiset asiat kuin sananvapaus, orjuuden ja kidutuksen kieltäminen sekä hallinnon perustuminen lakiin eikä mielivaltaan. Tervetuloa 2000-luvulle: suomalaisten ihmisoikeus on shoppailla ja elää makeaa elämää. Pisto tuntuu sydämessä, kun ajattelee kehitysmaalaisia, joten tehdäänpä siitä yleismaailmallinen ihmisoikeus: kaikilla on oikeus tulla Suomeen ja täällä me sitten yhdessä shoppailemme. Tällaisia näkemyksiä köyhyydestä ja ihmisoikeuksista on oikeasti olemassa. Ne eivät valitettavasti ole marginaalisia vaan yllättävän yleisiä ajatuksia. Järkytyin, kun näin Lapsenoikeudet.fi-sivuston mainoksia. Sivuston rahoittaa Suomen valtio ja sitä ylläpitävät monet lastensuojelusta kiinnostuneet järjestöt, muun muassa Mannerheimin Lastensuojeluliitto, Pelastakaa Lapset ja Suomen UNICEF. Tällaisia ongelmia suomalaisilla lapsilla on:
 
Huomatkaa, että ongelma on köyhyys. Ongelma on, että lapsella ei ollut hienompaa puhelinta. Ongelma löytyi kiusatusta, ei kiusaajista. Lastensuojelujärjestöt tuntuvat ajattelevan, että jos kiusattu muuttuu paremmaksi, häntä ei sitten kiusata. Minkä sanoman tämä välittää lapsille? Tulette onnellisiksi, kun hankitte uuden puhelimen?

Toisessa videossa lapsi on jo saanut älypuhelimen, mutta se ei vielä riittänytkään onneen:

Taisin olla väärässä. Tällä propagandavideolla yhteiskunta painostaa kulutuskeskeiseen elämään. En tiedä, ketkä ovat videon kohderyhmänä, mutta tällaisen pinnallisen materialismin tyrkyttäminen, etenkin lapsille, on sairasta.

Jos köyhillä tarkoitetaan ihmisiä, jotka elävät säästeliäästi, eivät hanki tavaroita joita eivät tarvitse, eivät matkustele muuten vain, eivät tuhlaile luonnonvaroja elämyksiään varten, eivätkä pysty seuraamaan kaikkia muotivillityksiä, niin mitä pahaa tällaisessa köyhyydessä on?

2 kommenttia:

  1. Miksi tuo kirjoitus on edes julkaistu? Ensin hän valittaa siitä, miten pitkään asuntoa piti jonottaa ja miten kallis se oli. Ja sitten siitä, että asuntoja rakennetaan lisää (jotta jono olisi lyhyempi ja hinta pienempi). Kaikki muukin tuossa kirjoituksessa on yhtä typeryyttä, kuten jo kirjoititkin.

    Miksi raha pitäisi käyttää tavaraan, jota ei tarvita, ja joka lentää kuitenkin roskikseen? Miksi pitää lähteä viikonloppumatkalle Berliiniin shoppailemaan, jos ei halua tai jos rahat eivät edes siihen oikeasti riitä.. Mitkä nämä yhteiskunnan suuret paineet ovat? En ole itse sellaisia kohdannut...

    Olen itse köyhä, kuukausituloni ovat alle 500 euroa. Pärjään silti ihan mainiosti täällä kalliissa Helsingissä. Asun tietysti verorahoin tuetussa asunnossa, mikä auttaa paljon, mutta käteen jää silti kuukaudessa vain 230 euroa ja joudun tinkimään yksityisyydestäni ja jakaa asunnon tuntemattomien kanssa. Elän sillä ihan hyvää elämää, syön vatsani täyteen ja rahaa jää myös muuhun. Jos minulla olisi paljon rahaa, ostaisin kalliimpia elintarvikkeita, jotka ovat ekologisesti tuotettuja. Ostaisin teollisesti tuotettujen tusinatavaroiden sijaan käsin tehtyjä, laadukkaita tavaroita jotka kestävät pitkään ja joita ei tarvitse uusia. Kävisin useammin teatterissa ja elokuvissa ja kävisin kuntosailla lähempänä asuntoani enkä yliopistolla. Tai sitten käyttäisin varani tuollaiseen kalliiseen asuntoon, jolloin asun lähellä palveluja enkä tarvitse autoa matkustamiseen. En kuitenkaan ymmärrä mihin tarvitsen enemmän rahaa tai miksi kukaan muukaan tarvitsisi. Näinkin on ihan hyvä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyseistä mielipidekirjoitusta on kommentoitu Helsingin Sanomien nettisivuilla 11 kertaa. Enimmäkseen kirjoittajan kanssa ollaan samaa mieltä (luulin että kaikki aina teilataan netissä), mutta yksi kommentoija kysyy samaa kuin sinäkin: "Olettaako kirjoittaja, että asunnot olisivat halvempia, jos niitä rakennettaisiin vähemmän?"

      Eilisessä lehdessä Pelastakaa lapset ry:n edustajat kirjoittavat (http://www.hs.fi/mielipide/a1452395012501), että köyhyys on hankalaa lapsille, kun "elämme kulutuskulttuurissa" ja "suuri osa vapaa-ajastamme rakentuu kuluttamisen ympärille", minkä vuoksi lapsi kokee ahdinkoa, kun häneltä puuttuvat "älypuhelimet, harrastukset ja merkkivaatteet". Ymmärrän kyllä, että lapsesta on ikävää, mutta statustavaroita tulee aina olemaan joten kannattaa harkita, että opettaisi lapsen elämään kulutuskulttuurin ulkopuolella. Omat harrastukseni ovat aina olleet kirjaston kirjojen lukeminen ja ulkoilu. Ne ovat parempia harrastuksia kuin moni maksullinen. Tuohon kirjoitukseen tulikin jo muutama kriittinen kommentti: "Rikkokaa nyt edes joku ihmeessä tämä kuluttamisen myytti pärjäämisen mittarina ja kasvattakaa lapsenne kestämään omaa erilaista, mutta kivaa elämäntapaa." Aamen.

      Joku myös kirjoitti eilisellä mielipidepalstalla, että toimeentulotuesta tulee leikata nyt vaikeana taloudellisena aikana ja että sitä pitäisi antaa ruokaan, asumiseen ja lääkkeisiin, mutta ei vaatteisiin, lehtitilauksiin, puhelimen käyttöön ja harrastuksiin. Tämä aiheutti ymmärrettävästi närkästyneitä vastauksia tämän päivän yleisönosastolla.

      Sen sijaan todella kummallinen oli – myös eilisen mielipidepalstalla – kirjoitus, jonka otsikkona oli "Köyhyys on suurin ympäristöongelma" (http://www.hs.fi/mielipide/a1452395085380). "Vauraammissa maissa meillä on mahdollisuus murehtia ympäristön tilaa ja myös resurssit toimia sen korjaamiseksi. Talouskasvun myötä voimme edistää teknologista kehitystä, jonka avulla fyysisiä kasvun rajoja voidaan kiertää ja venyttää, kytkeä kasvu irti luonnonvarojen kulutuksesta ja kasvihuonekaasupäästöistä." Vauraiden maiden vauraus ei vielä ole tuonut huomattavaa helpotusta luonnolle: väkiluvut kasvavat, pysyvät tasaisina tai parhaimmillaankin putoavat vain maltillisesti (mitä vastaan taistellaan vimmaisesti). Luonnonvarojen kulutusta vauraus ei ole, yllätys yllätys, vähentänyt vaan lisännyt, mutta ehkä jos vaurastuisimme vielä? Fyysisen kasvun rajoja on jo kierretty ja venytetty (ihan jo öljynkäytöllä), mutta pelkään että se jatkuu niin kauan kuin ikinä mahdollista. Ikuisesti fyysistä maailmaa ei voi paeta, ja romahdus tapahtuu sitä korkeammalta mitä kauemmas niitä kasvun rajoja on onnistuttu venyttämään.

      "Talouskasvusta luopumisen takana olevan ajattelun hyvää tarkoittava uhrautuvaisuus veisi meidät kuitenkin takaisin aikaan, jolloin kasvavan kakun sijasta jaoimme rajallisia resursseja keskenämme. En usko, että tulevat sukupolvet olisivat erityisen kiitollisia, jos päättäisimme noin vain luopua ihmiskunnan historian suurimmasta hyvinvointia luovasta rakenteesta." Voi huoh. Ekokatastrofin suhteen ei kannata tehdä mitään, koska sitten mentäisiin taantuneesti menneeseen. Aivan kuin olisin kuullut tämän jossain. Tulevat sukupolvet saattavat olla kiitollisempia, jos he ovat köyhiä, taantuneita ja elossa kuin jos he ovat kaikki kuolleita.

      Poista