Asun
Kivistönkulmalla Mäntsälän ja Hyvinkään rajalla, lähin
suurempi kylä on Hyvinkään Kaukas. 1700-luvulla alueella sijainnut
Kaukasten tila jaettiin Kivistön ja Savelan taloiksi. Savelan talo
on yhä Kaukasissa ja se viljelee omat peltonsa. Kivistön talon
maista on lohkottu tämä meidän kulmakuntamme. Vaimoni on omaa
sukuaan Kivistö ja tila, jolla me asumme, on lohkottu Kivistön
tilasta vaimoni isoisoisän aikaan. Kivistön tilaa pidetään suvun
vanhana kotipaikkana. Talo on ollut pitkään tyhjillään ja
huonossa kunnossa. Surullisena se repsotti kulmakunnan keskellä, ovi
oli jätetty auki. Don Rosan Roope
Ankan elämän ja tekojen
alussa Roopen isä vie poikansa klaanin kotilinnalle ja kertoo tälle
suvun historiasta:
”Ankkapurha, poikaseni, on karuimpia ja lohduttomimpia maatilkkuja koko Skotlannissa. Mahtava MacAnkan klaani päätti muinoin rakentaa sinne linnansa. Mutta paikka on ollut hylättynä aina 17. vuosisadalta saakka. Vain maakotkat pesivät sen ylväissä vartiotorneissa seuraten vaiteliaina ruohon ja saniaisten valloitustyötä. Riekot ja metsäkanat lymyilevät sukukalmiston kanervikon seassa jylhien muurien varjossa. Tämä on surullinen näky, poikaseni, mutta sinun on aika kuulla esi-isistämme. Onhan huomenna jo kymmenes syntymäpäiväsi.”
– Fergus MacAnkka pojalleen Roope MacAnkalle Don Rosan sarjakuvatarinassa ”Klaaninsa viimeinen”. Jukka Lindforsin suomennos, Don Rosan koottujen toimituksen tarkistama versio.
Kuunnellessani
Tuomas Holopaisen kappaletta ”Glasgow 1877”, joka on tehty tuon
Rosan tarinan mukaan, olin ajatellut, että kun oman poikani
kymmenennen syntymäpäivän aatto koittaa, vien hänet Kivistön talolle ja
kerron suvun historiasta.
Miksi?
On tärkeä tuntea kuuluvansa johonkin. Ihmisen surullinen kohtalo on
elää aikansa tietoisena siitä, että jonakin päivänä kuolema
koittaa ja kaikki päättyy. Kuolema on ainoa asia, jota yksikään
meistä ei voi välttää, ja sen ymmärtäminen on järkyttävää
ja ahdistavaa. On lohdullista tietää, että vaikka omalta osaltaan
kaikki väistämättä päättyykin, maailmassa vallitsee kuitenkin
tietynlainen jatkuvuus. Aiemmat polvet ovat kulkeneet samaa
kylänraittia, syöneet samassa maassa viljeltyä viljaa ja pohtineet
samoja asioita kuin me tänään. Kun minusta aika jättää, poikani
elää samalla kulmakunnalla, samoissa rakennuksissa ja kiittää
minua perinnöstään. Hänen jälkeensä tulee sukupolvi toisensa
jälkeen, ja vaikka eri aikoina keskustellaan hieman eri asioista,
taidetta tehdään hiukan eri tavoin ja vaatteet ovat erilaisia,
sukupolvien ketju ei katkea, vaan kulttuuri jatkuu ja perintömme
säilyy.
”On isät täällä taistelleetja uskoneet ja toivoneet.Me saimme saman asunnon,ja samat vaiheet meidän on.
Ja meidän polkuamme saataas lapsemmekin taivaltaa.He kyntää kerran peltommeja uskoo kuin me uskomme.”
Tällainen on ihannemaailma: turvallinen ja ymmärrettävä. Ihmisen kokoinen. Hyvä yhteiskunta on staattinen, siinä asiat pysyvät samoissa uomissa vuosisadasta toiseen. Jokainen tietää paikkansa, tietää mistä on tullut ja pystyy suhtautumaan tulevaisuuteen luottavin mielin.– J. L. Runeberg, ”Sun kätes, Herra, voimakkaan”, virsi 577 vuoden 1986 virsikirjassa. Suomentanut Väinö Havas, virsikirjaan vuonna 1938.
Kivistön
talo purettiin tänä keväänä. Taloja on purettu ja niitä on
rapistunut ja romahtanut toki maailman sivu, mutta tämän talon
katoaminen katkaisi sellaisen jatkumon, joka oli minulle ja
Kivistönkulmalle läheinen. Se saa mietteliääksi. Kivistön hirret
on päivätty 1700-luvulle. Talo oli siis rakenteiltaan yhtä vanha
kuin tilakin, yli kahdensadan vuoden takaa. Kulmakunta on nyt
menettänyt keskeisen kulttuuriperintönsä. Vaimoni suvun
historiasta on aistittavissa enää 1900-luvun jäljet.
1900-luvulta alkoi nykyaika, jolle juurettomuus on ominaista. Maailma on rakennettu uudestaan ja ihmiskunta on aloittanut alusta. Teollinen yhteiskunta ja ennennäkemätön väkimäärä ovat edellyttäneet toisenlaista todellisuutta: ennen ajettiin hevoskärryillä kylänraittia kylän ja tilojen pihojen läpi, nykyään sujahdetaan autolla ohitustietä kylän ohi. Kaupungistuminen on ollut niin voimakasta, että nykyajan ihmisten on pitänyt rakentaa tyhjästä massiiviset esikaupunkialueet, joihin ihmiset voidaan asuttaa. Tekninen kehitys on tehnyt yhteiskunnastamme kovin erilaisen ja maailmastamme kovin erinäköisen. Monella tapaa nykyaika on irtautunut sukupolvien ketjusta, katkaissut kulttuurin jatkuvuuden ja luonut oman maailmansa.
Kivistön talo huhtikuussa 2015. Vasemmalla savupiippu, oikealla tilan aitta. |
1900-luvulta alkoi nykyaika, jolle juurettomuus on ominaista. Maailma on rakennettu uudestaan ja ihmiskunta on aloittanut alusta. Teollinen yhteiskunta ja ennennäkemätön väkimäärä ovat edellyttäneet toisenlaista todellisuutta: ennen ajettiin hevoskärryillä kylänraittia kylän ja tilojen pihojen läpi, nykyään sujahdetaan autolla ohitustietä kylän ohi. Kaupungistuminen on ollut niin voimakasta, että nykyajan ihmisten on pitänyt rakentaa tyhjästä massiiviset esikaupunkialueet, joihin ihmiset voidaan asuttaa. Tekninen kehitys on tehnyt yhteiskunnastamme kovin erilaisen ja maailmastamme kovin erinäköisen. Monella tapaa nykyaika on irtautunut sukupolvien ketjusta, katkaissut kulttuurin jatkuvuuden ja luonut oman maailmansa.
Miksi?
Onko sitä mielekästä kysyä? Kehityksen suuret linjat eivät ole
kenenkään suunnittelemia. Nyt olemme kuitenkin tilanteessa, jossa
ylisuuri ihmiskunta ja teollinen yhteiskunta ovat osoittaneet
johtavansa hallitsemattomaan ongelmaryppääseen: meneillään on
muun muassa kuudes sukupuuttoaalto, ilmastonmuutos, aavikoituminen,
metsäkato, veden vähyys ja pilaantuminen sekä luonnonvarojen kuten
öljyn loppuminen, mistä aiheutuu yhteiskunnallisia ongelmia. On
epäselvää, missä määrin nämä ongelmat ovat ratkaistavissa.
Ihmiskunta
onnistui elämään tässä maailmassa tuhansia ja tuhansia vuosia
ilman, että se uhkasi koko biosfäärin tasapainoa. Elämä ei ole
leikin asia, vaan se on arvokkainta, mitä maailmankaikkeudessa on.
Elämää ei tiedetä olevan missään muualla kuin maapallolla. Onko
meillä varaa ottaa riski, että se tuhoutuu? Ennen vanhaan omaa
kuolemaansa pystyi pitämään luonnollisena. Oli mahdollista
ajatella, että olen elänyt oman aikani, mutta jälkeeni jää
poikani, jonka jälkeen jää vielä hänen poikansa, eikä mikään
oikeastaan pääty, vaan se, mitä edustamme, kulttuurimme ja meidän
maailmamme, jatkaa olemassaoloaan. Tämä mahdollisuus on meiltä nyt
viety. Nykyinen kehitys johtaa umpikujaan. Tulevaisuudessa ei häämötä
lohdullinen jatkuvuus ja varmuus sukupolvien ketjusta, vaan
hallitsematon katastrofien sarja. Päättyykö meidän myötä
kaikki? Miten suhtautua kuolemaan, joka ei olekaan vain oman itsensä
loppu, vaan koko tuntemamme maailman loppu?
Onneksi sentään ihminen ei voi tunaroida niin pahasti, että tuhoaisi kaiken elämän maapallolta. Pienimmät bakteerit ja muut eliömuodot, joista ihminenkin on kehittynyt, kyllä selviävät lähes mistä tahansa katastrofista minkä ihminen voi aiheuttaa. Vielä ei onneksi (kai?) ole teknologiaa, jolla koko planeetta voitaisiin hävittää avaruudesta. Ja onhan siellä valtamerten pohjallakin vaikka mitä elämää. Kuten ihminen on syntynyt dinosaurukset hävittäneen meteoriitin aiheuttamasta luonnonkatastrofista, selviää kyllä elämä ihmisen aiheuttamista katastrofeista. Kunnes auringolta loppuu polttoaine, mutta tämä on jo hyvin kaukaista tulevaisuutta.
VastaaPoistaEksponentiaalisen kasvun rajat ovat jo ovella ja on selvää, että jokin iso ja todennäköisesti inhottava muutos tulee tapahtumaan vielä meidän elinaikanamme, tai viimeistään lastemme elinaikana. Ihmisiä on niin paljon, että menneeseen ei voida enää palata mitenkään. Halpojen energiavarojen huvettua ei kyllä voida jatkaa nykyistäkään menoa. Aina voi optimistisesti toivoa, että tiede keksii tavan hoitaa asiat kuntoon, mutta nähtäväksi jää mitä negatiivisia seurauksia tällaisilla ratkaisuilla sitten on. Tiedehän on nykyisetkin ongelmat aiheuttanut..
olen päättänyt sokeasti luottaa markkiniavoimiin, jotka ovat vastuussa nykyisestä elämäntyylistämme. Uusuituvan energian määrää on lisätty varovaisesti viime aikoina, ja kunhan halvempien energioiden määrä alkaa huveta ja hinnat kohota niin eiköhän niihin panosteta niin paljon, että jonakin kauniina päivänä meillä on rajattomasti uusuituvaa energaia saatavilla. Kun muut raaka-aineet hupenevat, on kannattavampaa kierrättää ja materiaaleja aletaan käyttää tehokkaammin. Mikäli tässä ei onnistuta, joudutaan taantumuksellisesti palaamaan entiseen mikä tarkoittaa niin hirvittäviä seuraksia, että en kyllä halua niitä nähdä tai kokea.
Totta, meneillään oleva ekokatastrofi ei tuhoa kaikkea elämää ja etenkin koko planeettaa ei ihminen sentään saa hävitettyä. Pasi Toiviainen kirjoittaa kirjassaan »Ilmastonmuutos. Nyt» myös, että vaikka mitä olisi edessä, monet meren eliöt ja bakteerit varmasti selviävät. Se on lohdullista siinä mielessä, että se osoittaa, että siinä mihin ihminen pystyy, on rajansa, niin hyvässä kuin pahassakin. Ihmisen aiheuttama hävitys ei voi olla kirjaimellisesti totaalinen. Mutta psykologisesti tämä tuskin kuoleman edessä lohduttaa, ei ainakaan minua. Jos "tämä ihmisen maailma", Pekka Kuusta lainatakseni, ei jatku, mihin sitten voi turvautua kuoleman ajatuksen edessä? Itsekästä kyllä, mutta jatkuvuuden tunteeseen ei riitä, että bakteerit, nilviäiset ja hiekanjyvät jatkavat olemassaoloaan.
PoistaJuuri siksi, että tiede (ja siis teknologia ja teollisuus) on nykyiset ongelmat aiheuttanutkin, en uskaltaisi siihen luottaa. Maatalousyhteiskunnassa elettiin 10 000 vuotta, se on koeteltu yhteiskuntamalli. Teollinen yhteiskunta on nyt ollut riesanamme parisataa vuotta ja sen seuraukset hirvittävät. Jos pelaisimme ainoastaan varman päälle, teollisen yhteiskunnan säilyttämistä ei harkittaisikaan, vaan kaikki uusi hylättäisiin vaarallisena. Kokonaista yhteiskuntajärjestelmää ei toki hetkessä hylätä, joten ainakin siirtymävaiheessa olisi aiheellista käyttää uusiutuvaa sähkövoimaa ja muuta mitä teknologinen kehitys turvaksemme tuokaan.
Pidän kuitenkin dynaamista, muuttuvaa maailmaa paitsi käytännön syistä biosfäärille vaarallisena, myös ihmiselle henkisesti soveltumattomana. Staattinen maailma tarjoaa kaikille selustaksi turvallisuudentunnetta, mutta mahdollisti silti myös seikkailut vaihtelunhaluisille. Aikana, jolloin elämän päänäyttämö oli kylänraitti, tori ja sunnuntaikirkko, matkustus oli todellinen elämys. Mutta onko tähän enää paluuta?
Maatalousyhteiskunta ei pystyisi elättämään nykyistä seitsemää miljardia ihmistä. Mutta pidemmän päälle siihen ei pysty teollinen yhteiskuntammekaan – joka tietenkin on sekin "maatalousyhteiskunta" siinä mielessä, että maatalouden tuotanto ihmiset elättää, ei teollisuuden. Joka tapauksessa ainoa tulevaisuus on ihmisten määrän väheneminen. Jos ihminen ei tätä itse saa aikaan, luonnon mekanismit aiheuttavat sen. Seuraukset ovat sitä hirvittävämmät, mitä vähemmän väkiluvun vähenemistä pyritään itse saamaan aikaiseksi. Saattaa olla, että toivoa ei ole, mutta moraalinen velvollisuutemme on pitkäjänteisesti ja määrätietoisesti laskea väkilukua. Maailmanhallitusta ei ole, joten maailmanlaajuista syntyvyyden säännöstelyä ei voida ottaa käyttöön, mutta me Suomessa voimme yrittää pelastaa edes itsemme. Saisin sielunrauhan, jos Suomi pysyisi erossa maailman ongelmista ja turvaisi oman selustansa.