sunnuntai 26. huhtikuuta 2015

Miksi?

Asun Kivistönkulmalla Mäntsälän ja Hyvinkään rajalla, lähin suurempi kylä on Hyvinkään Kaukas. 1700-luvulla alueella sijainnut Kaukasten tila jaettiin Kivistön ja Savelan taloiksi. Savelan talo on yhä Kaukasissa ja se viljelee omat peltonsa. Kivistön talon maista on lohkottu tämä meidän kulmakuntamme. Vaimoni on omaa sukuaan Kivistö ja tila, jolla me asumme, on lohkottu Kivistön tilasta vaimoni isoisoisän aikaan. Kivistön tilaa pidetään suvun vanhana kotipaikkana. Talo on ollut pitkään tyhjillään ja huonossa kunnossa. Surullisena se repsotti kulmakunnan keskellä, ovi oli jätetty auki. Don Rosan Roope Ankan elämän ja tekojen alussa Roopen isä vie poikansa klaanin kotilinnalle ja kertoo tälle suvun historiasta:
Ankkapurha, poikaseni, on karuimpia ja lohduttomimpia maatilkkuja koko Skotlannissa. Mahtava MacAnkan klaani päätti muinoin rakentaa sinne linnansa. Mutta paikka on ollut hylättynä aina 17. vuosisadalta saakka. Vain maakotkat pesivät sen ylväissä vartiotorneissa seuraten vaiteliaina ruohon ja saniaisten valloitustyötä. Riekot ja metsäkanat lymyilevät sukukalmiston kanervikon seassa jylhien muurien varjossa. Tämä on surullinen näky, poikaseni, mutta sinun on aika kuulla esi-isistämme. Onhan huomenna jo kymmenes syntymäpäiväsi.
Fergus MacAnkka pojalleen Roope MacAnkalle Don Rosan sarjakuvatarinassa ”Klaaninsa viimeinen”. Jukka Lindforsin suomennos, Don Rosan koottujen toimituksen tarkistama versio.

Kuunnellessani Tuomas Holopaisen kappaletta ”Glasgow 1877”, joka on tehty tuon Rosan tarinan mukaan, olin ajatellut, että kun oman poikani kymmenennen syntymäpäivän aatto koittaa, vien hänet Kivistön talolle ja kerron suvun historiasta.


Miksi? On tärkeä tuntea kuuluvansa johonkin. Ihmisen surullinen kohtalo on elää aikansa tietoisena siitä, että jonakin päivänä kuolema koittaa ja kaikki päättyy. Kuolema on ainoa asia, jota yksikään meistä ei voi välttää, ja sen ymmärtäminen on järkyttävää ja ahdistavaa. On lohdullista tietää, että vaikka omalta osaltaan kaikki väistämättä päättyykin, maailmassa vallitsee kuitenkin tietynlainen jatkuvuus. Aiemmat polvet ovat kulkeneet samaa kylänraittia, syöneet samassa maassa viljeltyä viljaa ja pohtineet samoja asioita kuin me tänään. Kun minusta aika jättää, poikani elää samalla kulmakunnalla, samoissa rakennuksissa ja kiittää minua perinnöstään. Hänen jälkeensä tulee sukupolvi toisensa jälkeen, ja vaikka eri aikoina keskustellaan hieman eri asioista, taidetta tehdään hiukan eri tavoin ja vaatteet ovat erilaisia, sukupolvien ketju ei katkea, vaan kulttuuri jatkuu ja perintömme säilyy.

On isät täällä taistelleet
ja uskoneet ja toivoneet.
Me saimme saman asunnon,
ja samat vaiheet meidän on.

Ja meidän polkuamme saa
taas lapsemmekin taivaltaa.
He kyntää kerran peltomme
ja uskoo kuin me uskomme.
J. L. Runeberg, ”Sun kätes, Herra, voimakkaan”, virsi 577 vuoden 1986 virsikirjassa. Suomentanut Väinö Havas, virsikirjaan vuonna 1938.
Tällainen on ihannemaailma: turvallinen ja ymmärrettävä. Ihmisen kokoinen. Hyvä yhteiskunta on staattinen, siinä asiat pysyvät samoissa uomissa vuosisadasta toiseen. Jokainen tietää paikkansa, tietää mistä on tullut ja pystyy suhtautumaan tulevaisuuteen luottavin mielin.

Kivistön talo purettiin tänä keväänä. Taloja on purettu ja niitä on rapistunut ja romahtanut toki maailman sivu, mutta tämän talon katoaminen katkaisi sellaisen jatkumon, joka oli minulle ja Kivistönkulmalle läheinen. Se saa mietteliääksi. Kivistön hirret on päivätty 1700-luvulle. Talo oli siis rakenteiltaan yhtä vanha kuin tilakin, yli kahdensadan vuoden takaa. Kulmakunta on nyt menettänyt keskeisen kulttuuriperintönsä. Vaimoni suvun historiasta on aistittavissa enää 1900-luvun jäljet.

Kivistön talo huhtikuussa 2015. Vasemmalla savupiippu, oikealla tilan aitta.

1900-luvulta alkoi nykyaika, jolle juurettomuus on ominaista. Maailma on rakennettu uudestaan ja ihmiskunta on aloittanut alusta. Teollinen yhteiskunta ja ennennäkemätön väkimäärä ovat edellyttäneet toisenlaista todellisuutta: ennen ajettiin hevoskärryillä kylänraittia kylän ja tilojen pihojen läpi, nykyään sujahdetaan autolla ohitustietä kylän ohi. Kaupungistuminen on ollut niin voimakasta, että nykyajan ihmisten on pitänyt rakentaa tyhjästä massiiviset esikaupunkialueet, joihin ihmiset voidaan asuttaa. Tekninen kehitys on tehnyt yhteiskunnastamme kovin erilaisen ja maailmastamme kovin erinäköisen. Monella tapaa nykyaika on irtautunut sukupolvien ketjusta, katkaissut kulttuurin jatkuvuuden ja luonut oman maailmansa.


Miksi? Onko sitä mielekästä kysyä? Kehityksen suuret linjat eivät ole kenenkään suunnittelemia. Nyt olemme kuitenkin tilanteessa, jossa ylisuuri ihmiskunta ja teollinen yhteiskunta ovat osoittaneet johtavansa hallitsemattomaan ongelmaryppääseen: meneillään on muun muassa kuudes sukupuuttoaalto, ilmastonmuutos, aavikoituminen, metsäkato, veden vähyys ja pilaantuminen sekä luonnonvarojen kuten öljyn loppuminen, mistä aiheutuu yhteiskunnallisia ongelmia. On epäselvää, missä määrin nämä ongelmat ovat ratkaistavissa.


Ihmiskunta onnistui elämään tässä maailmassa tuhansia ja tuhansia vuosia ilman, että se uhkasi koko biosfäärin tasapainoa. Elämä ei ole leikin asia, vaan se on arvokkainta, mitä maailmankaikkeudessa on. Elämää ei tiedetä olevan missään muualla kuin maapallolla. Onko meillä varaa ottaa riski, että se tuhoutuu? Ennen vanhaan omaa kuolemaansa pystyi pitämään luonnollisena. Oli mahdollista ajatella, että olen elänyt oman aikani, mutta jälkeeni jää poikani, jonka jälkeen jää vielä hänen poikansa, eikä mikään oikeastaan pääty, vaan se, mitä edustamme, kulttuurimme ja meidän maailmamme, jatkaa olemassaoloaan. Tämä mahdollisuus on meiltä nyt viety. Nykyinen kehitys johtaa umpikujaan. Tulevaisuudessa ei häämötä lohdullinen jatkuvuus ja varmuus sukupolvien ketjusta, vaan hallitsematon katastrofien sarja. Päättyykö meidän myötä kaikki? Miten suhtautua kuolemaan, joka ei olekaan vain oman itsensä loppu, vaan koko tuntemamme maailman loppu?

2 kommenttia:

  1. Onneksi sentään ihminen ei voi tunaroida niin pahasti, että tuhoaisi kaiken elämän maapallolta. Pienimmät bakteerit ja muut eliömuodot, joista ihminenkin on kehittynyt, kyllä selviävät lähes mistä tahansa katastrofista minkä ihminen voi aiheuttaa. Vielä ei onneksi (kai?) ole teknologiaa, jolla koko planeetta voitaisiin hävittää avaruudesta. Ja onhan siellä valtamerten pohjallakin vaikka mitä elämää. Kuten ihminen on syntynyt dinosaurukset hävittäneen meteoriitin aiheuttamasta luonnonkatastrofista, selviää kyllä elämä ihmisen aiheuttamista katastrofeista. Kunnes auringolta loppuu polttoaine, mutta tämä on jo hyvin kaukaista tulevaisuutta.

    Eksponentiaalisen kasvun rajat ovat jo ovella ja on selvää, että jokin iso ja todennäköisesti inhottava muutos tulee tapahtumaan vielä meidän elinaikanamme, tai viimeistään lastemme elinaikana. Ihmisiä on niin paljon, että menneeseen ei voida enää palata mitenkään. Halpojen energiavarojen huvettua ei kyllä voida jatkaa nykyistäkään menoa. Aina voi optimistisesti toivoa, että tiede keksii tavan hoitaa asiat kuntoon, mutta nähtäväksi jää mitä negatiivisia seurauksia tällaisilla ratkaisuilla sitten on. Tiedehän on nykyisetkin ongelmat aiheuttanut..

    olen päättänyt sokeasti luottaa markkiniavoimiin, jotka ovat vastuussa nykyisestä elämäntyylistämme. Uusuituvan energian määrää on lisätty varovaisesti viime aikoina, ja kunhan halvempien energioiden määrä alkaa huveta ja hinnat kohota niin eiköhän niihin panosteta niin paljon, että jonakin kauniina päivänä meillä on rajattomasti uusuituvaa energaia saatavilla. Kun muut raaka-aineet hupenevat, on kannattavampaa kierrättää ja materiaaleja aletaan käyttää tehokkaammin. Mikäli tässä ei onnistuta, joudutaan taantumuksellisesti palaamaan entiseen mikä tarkoittaa niin hirvittäviä seuraksia, että en kyllä halua niitä nähdä tai kokea.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Totta, meneillään oleva ekokatastrofi ei tuhoa kaikkea elämää ja etenkin koko planeettaa ei ihminen sentään saa hävitettyä. Pasi Toiviainen kirjoittaa kirjassaan »Ilmastonmuutos. Nyt» myös, että vaikka mitä olisi edessä, monet meren eliöt ja bakteerit varmasti selviävät. Se on lohdullista siinä mielessä, että se osoittaa, että siinä mihin ihminen pystyy, on rajansa, niin hyvässä kuin pahassakin. Ihmisen aiheuttama hävitys ei voi olla kirjaimellisesti totaalinen. Mutta psykologisesti tämä tuskin kuoleman edessä lohduttaa, ei ainakaan minua. Jos "tämä ihmisen maailma", Pekka Kuusta lainatakseni, ei jatku, mihin sitten voi turvautua kuoleman ajatuksen edessä? Itsekästä kyllä, mutta jatkuvuuden tunteeseen ei riitä, että bakteerit, nilviäiset ja hiekanjyvät jatkavat olemassaoloaan.

      Juuri siksi, että tiede (ja siis teknologia ja teollisuus) on nykyiset ongelmat aiheuttanutkin, en uskaltaisi siihen luottaa. Maatalousyhteiskunnassa elettiin 10 000 vuotta, se on koeteltu yhteiskuntamalli. Teollinen yhteiskunta on nyt ollut riesanamme parisataa vuotta ja sen seuraukset hirvittävät. Jos pelaisimme ainoastaan varman päälle, teollisen yhteiskunnan säilyttämistä ei harkittaisikaan, vaan kaikki uusi hylättäisiin vaarallisena. Kokonaista yhteiskuntajärjestelmää ei toki hetkessä hylätä, joten ainakin siirtymävaiheessa olisi aiheellista käyttää uusiutuvaa sähkövoimaa ja muuta mitä teknologinen kehitys turvaksemme tuokaan.

      Pidän kuitenkin dynaamista, muuttuvaa maailmaa paitsi käytännön syistä biosfäärille vaarallisena, myös ihmiselle henkisesti soveltumattomana. Staattinen maailma tarjoaa kaikille selustaksi turvallisuudentunnetta, mutta mahdollisti silti myös seikkailut vaihtelunhaluisille. Aikana, jolloin elämän päänäyttämö oli kylänraitti, tori ja sunnuntaikirkko, matkustus oli todellinen elämys. Mutta onko tähän enää paluuta?

      Maatalousyhteiskunta ei pystyisi elättämään nykyistä seitsemää miljardia ihmistä. Mutta pidemmän päälle siihen ei pysty teollinen yhteiskuntammekaan – joka tietenkin on sekin "maatalousyhteiskunta" siinä mielessä, että maatalouden tuotanto ihmiset elättää, ei teollisuuden. Joka tapauksessa ainoa tulevaisuus on ihmisten määrän väheneminen. Jos ihminen ei tätä itse saa aikaan, luonnon mekanismit aiheuttavat sen. Seuraukset ovat sitä hirvittävämmät, mitä vähemmän väkiluvun vähenemistä pyritään itse saamaan aikaiseksi. Saattaa olla, että toivoa ei ole, mutta moraalinen velvollisuutemme on pitkäjänteisesti ja määrätietoisesti laskea väkilukua. Maailmanhallitusta ei ole, joten maailmanlaajuista syntyvyyden säännöstelyä ei voida ottaa käyttöön, mutta me Suomessa voimme yrittää pelastaa edes itsemme. Saisin sielunrauhan, jos Suomi pysyisi erossa maailman ongelmista ja turvaisi oman selustansa.

      Poista